Powered By Blogger

[KLM] Terpandang dan Terkenang


0

Sabtu yang lalu, sempena menyambut Tengku Mahkota Johor datang ke UTM, aku berada di sebuah kolej yang terletak berhampiran stesen servis Shell dan restoran makanan segera McDonald's. Di bangunan pentadbiran kolej, aku terpandang huruf-huruf yang ku kenali dahulu iaitu K, L dan M.

Terdetik dalam hati, aku berbangga pernah menjadi sebahagian daripada pencorak KLM ini. Tetapi aku agak kecewa kerana aku tidak dapat meneruskan komitmen aku dalam meneruskan visi dan misi KLM sehingga aku tamat pengajian. Sehinggakan aku tidak dapat mengenali pemikir-pemikir baru yang menjadikan KLM lebih maju dan dikenali ramai.

Dan disaat aku merenung muka-muka gagah yang terpampang di papan kenyataan tersebut, aku cuba mengingati salah seorang dari mereka. Ternyata aku tidak dapat mengenali seorang pun. Aku sangat malu kepada diriku sedangkan dari sinilah aku belajar mendidik anak-anak sekolah, menghormati yang tua dan menyumbang masa dan keringat tanpa memikirkan tentang wang ringgit, merapatkan diri kepada insan yang dianggap tidak berdaya, menaikkan motivasi dan sebagainya.

Aku cuba menipu diriku tetapi aku tidak berdaya. Diriku hanya mampu mengiyakan sedangkan hakikatnya aku bukan pencorak yang berjaya membawa huruf-huruf ini ke satu tahap yang boleh dibanggakan. Ada yang masih tidak mengenali diriku, sewaktu aku menjadi pengacau program bersama Tadika Ihsan (waktu itu aku datang bukan sebagai ahli kelab, tetapi terserempak sahaja). Aku tak kisah kerana mungkin peninggalanku ke kolej lain telah memudarkan memori dan diriku dari menjadi sebahagian keluarga ini.

Akhirnya, aku berlalu pergi dengan meninggalkan sebahagian diriku yang masih bersama KLM di papan kenyataan itu. Apa yang aku pelajari semasa di KLM akan ku terapkan dalam kehidupan seharianku. Mungkin aku akan ceritakn beberapa pengalamanku bersama KLM di lain masa.

~Branco~

0 Response to "[KLM] Terpandang dan Terkenang"

Catat Ulasan