Powered By Blogger

Mental Tergugat Ramai Hilang


2

Alkisahnya apabila syarikat telah berjanji tidak akan menaikkan gaji dan membayar bonus, maka berduyun-duyun pekerja bertindak berhenti kerja, mencari peluang yang lebih baik atau menjadi suri rumah sepenuh masa. Kalau mendapat peluang yang lebih baik, adakah tempat kerja yang baru lebih baik? Bersesuaian atau tidak kerja yang dilakukan? Adakah rakan sekerja bersosial seperti tempat yang terdahulu?

Kalau difikirkan, memang susah untuk bertukar kerja. Akan tetapi sampai bila kita nak memajukan diri sendiri? Memang bagus kalau kita tetap pada satu kerja, akan tetapi kalau kerja itu kita yang jadi pengarah, bos, CEO dan sebagainya. Kalau setakat jadi kuli bawahan yang makan gaji, lebih baik cari peluang diluar yang mampu dipikul. Peluang yang memungkinkan kita menjadi seorang yang tabah, bersabar, sayang pada kerja, tidak tertekan kerana kerja dan boleh menampung kehidupan keluarga kita.

Suri rumah, lelaki pun boleh menjadi suri rumah. Macam cerita Mr. Mama. Suami tinggal di rumah sedangkan isteri bekerja di pejabat. Zaman sekarang tak kira suami yang kerja atau isteri yang kerja, asalkan dapat makan tiap-tiap hari. Tetapi tanggungjawab mencari rezeki utama dalam keluarga terletak atas suami, dan isteri hanya sekadar membantu meringankan beban suami. Bukan suami kerja separuh mati, isteri kerja gaji tak dikongsi.

Dan aku menulis blog ini kerana ramai rakan-rakanku hilang dari pandangan di tempat kerja. Mental!!!

~Branco~

2 Response to "Mental Tergugat Ramai Hilang"

  1. Tanpa Nama says:

    ada plan nak tuko kerja ker??

    moyes says:

    masih lagi belum plan..
    bersyukur atas apa yang ada..
    kalau diberi peluang apa salahnya..

Catat Ulasan