Powered By Blogger

Monyet-monyet yang Kurang Ajar!!


0

Ceritanya begini, hari Sabtu yang lepas, aku bersama family aku ngelencer ke Pahang. Atau lebih spesifiknya jalan-jalan ke Felda Sungai Kemahal, Triang. Perjalanan bermula pada jam 0930. Selesai semua urusan di sana, kami pun bertolak balik jam 1430 dan tiba di rumah lebih kurang jam 1700.

Hari itu aku membawa kereta kakak yang lebih besar dan lebih laju. Keretaku diparkir di bawah garaj rumah. Keadaan kereta berkunci. Aku tinggalkan tanpa mengesyaki apa-apa kejadian yang tidak diingini. Dan apabila aku tiba di rumah, seperti tiada apa yang berlaku. Aku terus menuju ke bilik dan tidur dengan nyenyak sehingga mak memanggilku.

Katanya keretaku telah dikasari oleh sekumpulan monyet yang pada kebiasaannya berlegar-legar di belakang rumah. Aku terus melihat apa yang terjadi, dan aku amat terperanjat kerana keretaku telah menjadi seperti sebuah traktor binaan. Amat kotor sekali dengan kesan-kesan lumpur di serata tubuh badan kereta. Dan yang paling tidak dapat aku bersabar, monyet-monyet itu telah meninggalkan sisa makanan yang telah dicerna di atas bumbung kereta.

Dan keesokan harinya, aku menghabiskan selama 2 jam untuk mencuci segala kekotoran. Sangat penat dan sangat marah kepada monyet-monyet. Segala sumpah seranah aku keluarkan. Kalau aku jumpa monyet-monyet itu, akan aku hambat sampai mereka tidak berani datang lagi. Aku dah hilang sabar!!

Bak kata Sang Kancil, monyet sangat nakal. Lada pun dia nak makan macam pisang. Bodoh punya monyet!!

~Branco~

0 Response to "Monyet-monyet yang Kurang Ajar!!"

Catat Ulasan